Odpowiadając na pytanie zadane w tytule - chyba nie. Ta można przypuszczać po udzielonej w dniu wczorajszym "odpowiedzi" na wniosek o udzielenie informacji publicznej.
Treść wniosku:
"Na podstawie przepisów Ustawy o dostępie do informacji publicznej, proszę o jej udzielenie w następującym zakresie:
1. proszę o przesłanie aktualnej treści Gminnej Ewidencji Zabytków (skan na mój adres e-mail)
2. proszę o podanie ile obiektów w latach 2008-2018 wykreślonych z Gminnej Ewidencji Zabytków
3. proszę podać nazwy i adresy tych obiektów, oraz przyczyny wykreślenia z Gminnej Ewidencji Zabytków".
Na tak postawione pytania burmistrz odpowiedział, że dopiero "uzgadnia treść Gminnej Ewidencji Zabytków" :
Ochrona zabytków, które znajdują się na terenie gminy należy do obowiązków samorządu lokalnego. Zadania stojące przed organami administracji publicznej , precyzuje art. 4 Ustawy z dnia 17 września 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DZ.U. Nr 162 z 2003 r., poz. 1568).
Gminy między innymi mają dbać o: „zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających trwałe zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie” oraz zapobiegać „zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków”.
Jednym z obowiązków nałożonych przez ustawę na gminy jest: „uwzględnienie zadań ochronnych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przy kształtowaniu środowiska”.
Temu zadaniu ma służyć gminna ewidencja zabytków, o której jest mowa w artykule 22. Punkt 4 tego artykułu mówi: „Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy”.
Skoro zatem burmistrz nie wywiązuje się z prowadzenia GEZ, to czy można mieć pewność, że zabytkowe obiekty na terenie naszej Gminy podlegają należytej ochronie i czy część z nich nie uległa np zniszczeniu? Lub bez uzgodnień z WUOZ wykonano przy nich prace budowlane?
Najwyraźniej Gmina uzgodnienia z WUOZ rozpoczęła po wpłynięciu mojego wniosku z zapytaniem o ewidencję.
W związku z tak udzieloną odpowiedzią, a raczej jej brakiem, wysłałem do burmistrza kolejny wniosek:
"Na podstawie Ustawy o dostępie do informacji publicznej, proszę o jej udzielenie w następującym zakresie:
- w związku z pismem Og.1431.61.2018 z dnia 4 czerwca 2018 r. proszę odpowiedzieć dlaczego dopiero teraz Gmina Przedbórz uzgadnia z WUOZ gminną ewidencję zabytków? - czy Gmina nie prowadziła takiej ewidencji, skoro nie może jej mi przysłać ?"
Takimi tabliczkami powinny być oznaczone obiekty zabytkowe nieruchome.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.