wtorek, 5 czerwca 2018

Czy burmistrz wywiązuje się z prowadzenia Gminnej Ewidencji Zabytków?

Odpowiadając na pytanie zadane w tytule - chyba nie. Ta można przypuszczać po udzielonej w dniu wczorajszym "odpowiedzi" na wniosek o udzielenie informacji publicznej. 


Treść wniosku:

"Na podstawie przepisów Ustawy o dostępie do informacji publicznej, proszę o jej udzielenie w następującym zakresie:
 
1. proszę o przesłanie aktualnej treści Gminnej Ewidencji Zabytków (skan na mój adres e-mail)
2. proszę o podanie ile obiektów w latach 2008-2018 wykreślonych z Gminnej Ewidencji Zabytków
3. proszę podać nazwy i adresy tych obiektów, oraz przyczyny wykreślenia z Gminnej Ewidencji Zabytków".

Na tak postawione pytania burmistrz odpowiedział, że dopiero "uzgadnia treść Gminnej Ewidencji Zabytków" :




 Ochrona zabytków, które znajdują się na terenie gminy należy do obowiązków samorządu lokalnego. Zadania stojące przed organami administracji publicznej , precyzuje art. 4 Ustawy z dnia 17 września 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DZ.U. Nr 162 z 2003 r., poz. 1568). 
 Gminy między innymi mają dbać o: „zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających trwałe zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie” oraz zapobiegać „zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków”. 
Jednym z obowiązków nałożonych przez ustawę na gminy jest: „uwzględnienie zadań ochronnych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przy kształtowaniu środowiska”. 

 Temu zadaniu ma służyć gminna ewidencja zabytków, o której jest mowa w artykule 22. Punkt 4 tego artykułu mówi: „Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy”.

Skoro zatem burmistrz nie wywiązuje się z prowadzenia GEZ, to czy można mieć pewność, że zabytkowe obiekty na terenie naszej Gminy podlegają należytej ochronie i czy część z nich nie uległa np zniszczeniu? Lub bez uzgodnień z WUOZ wykonano przy nich prace budowlane? 

Najwyraźniej Gmina uzgodnienia z WUOZ rozpoczęła po wpłynięciu mojego wniosku z zapytaniem o ewidencję.

W związku z tak udzieloną odpowiedzią, a raczej jej brakiem, wysłałem do burmistrza kolejny wniosek: 


"Na podstawie Ustawy o dostępie do informacji publicznej, proszę o jej udzielenie w następującym zakresie:
- w związku z pismem Og.1431.61.2018 z dnia 4 czerwca 2018 r. proszę odpowiedzieć dlaczego dopiero teraz Gmina Przedbórz uzgadnia z WUOZ gminną ewidencję zabytków? - czy Gmina nie prowadziła takiej ewidencji, skoro nie może jej mi przysłać ?"

 Takimi tabliczkami powinny być oznaczone obiekty zabytkowe nieruchome. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.