czwartek, 31 sierpnia 2017

Nieprawidłowości w Uchwale o przyznawaniu stypendiów przez burmistrza - wniosek do Wojewody

Mógłbym się oczywiście zwrócić bezpośrednio do Rady, ale wiem jaki będzie tego finał. Ponieważ jak zgłaszam merytoryczne uwagi i proszę o poprawienie czegoś co jest spaskudzone, to radni ze strony Naczyńskiego, dla zasady są na "nie!", to ich pomijam. 


Oczywiście ochoczo w tym "nie", wspiera swoich radnych burmistrz, zastrzegając rzecz jasna, że decyzja należy do samych radnych, że to ich niezależna decyzja, że to dorośli ludzie, wybrani przez społeczeństwo. I tym podobne dyrdymały, bo kto za ich decyzjami "niezależnymi" stoi wszyscy zorientowani w temacie wiedzą. 

Tym razem na tapetę wziąłem Uchwałę Rady z roku 2015 w sprawie przyznawania stypendiów przez burmistrza. 

Treść wniosku do Wojewody Łódzkiego:


Przedbórz, dnia 31 sierpnia 2017
Paweł Zięba
ul. Korycińska 4
97-570 Przedbórz
Sz. P.
Zbigniew Rau
Wojewoda Łódzki
Łódzki Urząd Wojewódzki
w Łodzi

Wniosek o skorzystanie przez Wojewodę z uprawnienia nadzorczego
  
Proszę Pana Wojewodę Łódzkiego o skorzystanie z przysługujących mu na mocy prawa uprawnień nadzorczych i podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie nieprawidłowości, jakie zawarte są w Uchwała nr XV/108/15 Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 30 października 2015r.w sprawie zasad udzielania stypendiów Burmistrza Miasta Przedborza.

Uzasadnienie


Na wstępie pragnę zauważyć, że w podstawie prawnej, jaka została wpisana w przedmiotowej Uchwale, powołano się na art.  90 t ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty. Odwołanie się do tego przepisu jest niewłaściwe. W oparciu o  art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uprawniony jest do przyjęcia lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.
 Zatem Rada Miejska w Przedborzu przy podejmowaniu tej Uchwały powinna powołać się na  przepis art. 90t ust. 4 omawianej ustawy:

„ W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze.”

Trzeba też zauważyć, że za upoważnienie ustawowe do wydania aktu normatywnego nie może być  uznany przepis art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, na który powołała się rada w Przedborzu. Przepis ten należy traktować jako podstawę do tworzenia dokumentów, stanowiących wyłącznie plan działania danej jednostki samorządu terytorialnego w sferze edukacji. Tak więc Uchwała podjęta z powołaniem się na art. 90t ust. 1 pkt 2 nie daje możliwości zawarcia klauzuli mówiącej o zamieszczeniu uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 25 czerwca 2015 roku (sygn. akt: IV SA/Gl 1015/14) wypowiedział się w sprawie ważności uchwały, w której przywołano wadliwą podstawę prawną. Zgodnie ze stanowiskiem WSA, błędne powołanie jego podstawy prawnej w sytuacji, gdy istnieje ona w rzeczywistości, nie stanowi istotnego naruszenia prawa w przypadku uchwały nie mającej charakteru aktu normatywnego.

W załączniku do przedmiotowej Uchwały, Rada Miejska w Przedborzu, w paragrafie 6, uchwaliła, że: „O udzieleniu stypendium zainteresowanych informuje się pisemnie w terminie 14 dni od daty wydania zarządzenia przez Burmistrza Miasta Przedborza.” – przyjmując tym samym, że burmistrz o przyznaniu stypendium decyduje wydając zarządzenie, a w paragrafie 5 ustęp 3, przyjęto zapis: „ Decyzja Burmistrza Miasta Przedborza jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie.”, gdzie przyjąć należy, że używając wyrazu „decyzja”, Rada miała na myśli wolę burmistrza, a nie akt prawny, w postaci decyzji administracyjnej, a właśnie na podstawie decyzji administracyjnej  powinno być przyznawane stypendium, lub na podstawie decyzji administracyjnej powinna następować odmowa przyznania stypendium, a nie w postaci zarządzenia.

Pozbawienie strony prawa odwołania od decyzji stanowi złamanie fundamentalnej zasady, na jakiej opiera się postępowanie administracyjne, to jest zasady jego dwuinstancyjności (por. wyroki WSA w Lublinie z dnia 28 września 2010 r. , III SA/Lu 227/10 oraz z dnia 1 września 2011r., II SA/Lu 579/11).

Regulacje przedmiotowej uchwały prowadzą do wniosku, że celem prowadzonego na jej podstawie postępowania jest wiążące ustalenie konsekwencji norm prawa materialnego w niej wyrażonego, w odniesieniu do konkretnie oznaczonego adresata w sprawie indywidualnej, przez organ administracji publicznej. A zatem wchodzi w zakres zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy obowiązywania i stosowania kodeksu postępowania administracyjnego. Stosownie do art. 1 pkt 1 k.p.a. przepisy tej ustawy stosuje się do postępowania przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych. W myśl zaś art. 104 § 1 i § 2 k.p.a. organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba, że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Z przytoczonych powyższej przepisów wynika, że właściwą formą zakończenia sprawy administracyjnej jest decyzja administracyjna, stanowiąca władcze działanie prawne organu administracji publicznej skierowane na wywołanie konkretnych, indywidualnie oznaczonych skutków prawnych. Podejmując to rozstrzygnięcie organ administracji dokonuje konkretyzacji prawa, które inaczej nie mogłoby stanowić podstawy do korzystania przez jednostkę z należnych jej praw lub wykonywania obowiązków. Decyzja administracyjna, jako akt konkretyzacji indywidualnych praw lub obowiązków jednostki, winna być wydana, gdy istnieje już sprawa administracyjna, czyli gdy prawo materialne pośrednio (a nie wprost) reguluje wspomniane prawa i obowiązki (J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2009, s. 372-373).

Jak wskazuje praktyka, burmistrz Przedborza decydując o przyznaniu stypendium, czyni do w formie zarządzenia, a nie decyzji administracyjnej. Nie stosuje się burmistrz przy tym do § 7 załącznika : „Burmistrz Miasta Przedborza podaje listę stypendystów do publicznej wiadomości na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Przedborzu.” Ponieważ nie podaje on do publicznej wiadomości na stronie internetowej listy stypendystów, a w opublikowanym na BIP UM w Przedborzu Zarządzeniu nr 45 z dnia 23 czerwca 2017 roku, nazwiska i imiona uczniów, którym stypendia przyznano są zanimizowane.  Ogranicza to prawo do informacji publicznej (patrz wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 sierpnia 2015 roku w sprawie sygn. akt. II SA/Gd 373/15).

W związku z powyższym wnoszę jak na wstępie.
Paweł Zięba


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.