Mógłbym się oczywiście zwrócić bezpośrednio do Rady, ale wiem jaki będzie tego finał. Ponieważ jak zgłaszam merytoryczne uwagi i proszę o poprawienie czegoś co jest spaskudzone, to radni ze strony Naczyńskiego, dla zasady są na "nie!", to ich pomijam.
Oczywiście ochoczo w tym "nie", wspiera swoich radnych burmistrz, zastrzegając rzecz jasna, że decyzja należy do samych radnych, że to ich niezależna decyzja, że to dorośli ludzie, wybrani przez społeczeństwo. I tym podobne dyrdymały, bo kto za ich decyzjami "niezależnymi" stoi wszyscy zorientowani w temacie wiedzą.
Tym razem na tapetę wziąłem Uchwałę Rady z roku 2015 w sprawie przyznawania stypendiów przez burmistrza.
Treść wniosku do Wojewody Łódzkiego:
Przedbórz, dnia 31
sierpnia 2017
Paweł Zięba
ul. Korycińska 4
97-570 Przedbórz
Sz. P.
Zbigniew Rau
Wojewoda Łódzki
Łódzki Urząd Wojewódzki
w Łodzi
Wniosek o skorzystanie przez Wojewodę z uprawnienia nadzorczego
Proszę Pana Wojewodę Łódzkiego o skorzystanie
z przysługujących mu na mocy prawa uprawnień nadzorczych i podjęcia działań
mających na celu wyeliminowanie nieprawidłowości, jakie zawarte są w Uchwała nr
XV/108/15 Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 30 października 2015r.w sprawie
zasad udzielania stypendiów Burmistrza Miasta Przedborza.
Uzasadnienie
Na wstępie pragnę zauważyć, że
w podstawie prawnej, jaka została wpisana w przedmiotowej Uchwale, powołano się
na art. 90 t ust. 1 pkt
2 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie
oświaty. Odwołanie się do tego przepisu jest niewłaściwe. W oparciu o art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie
oświaty, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uprawniony jest do
przyjęcia lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.
Zatem Rada Miejska w Przedborzu przy
podejmowaniu tej Uchwały powinna powołać się na
przepis art. 90t ust. 4 omawianej ustawy:
„ W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki
udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym
stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach,
uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier
edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby
edukacyjne na danym obszarze.”
Trzeba też zauważyć, że za
upoważnienie ustawowe do wydania aktu normatywnego nie może być uznany przepis art. 90t ust. 1 pkt 2 ustawy o
systemie oświaty, na który powołała się rada w Przedborzu. Przepis ten należy
traktować jako podstawę do tworzenia dokumentów, stanowiących wyłącznie plan
działania danej jednostki samorządu terytorialnego w sferze edukacji. Tak więc
Uchwała podjęta z powołaniem się na art. 90t ust. 1 pkt 2 nie daje możliwości zawarcia
klauzuli mówiącej o zamieszczeniu uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa
Łódzkiego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Gliwicach w wyroku z dnia 25 czerwca 2015 roku (sygn. akt: IV SA/Gl 1015/14)
wypowiedział się w sprawie ważności uchwały, w której przywołano wadliwą
podstawę prawną. Zgodnie ze stanowiskiem WSA, błędne powołanie jego
podstawy prawnej w sytuacji, gdy istnieje ona w rzeczywistości, nie stanowi
istotnego naruszenia prawa w przypadku uchwały nie mającej charakteru aktu
normatywnego.
W załączniku do przedmiotowej
Uchwały, Rada Miejska w Przedborzu, w paragrafie 6, uchwaliła, że: „O udzieleniu stypendium zainteresowanych
informuje się pisemnie w terminie 14 dni od daty wydania zarządzenia
przez Burmistrza Miasta Przedborza.” – przyjmując tym samym, że burmistrz o
przyznaniu stypendium decyduje wydając zarządzenie, a w paragrafie 5 ustęp 3,
przyjęto zapis: „ Decyzja Burmistrza
Miasta Przedborza jest ostateczna i nie przysługuje od niej
odwołanie.”, gdzie przyjąć należy, że używając wyrazu „decyzja”, Rada miała
na myśli wolę burmistrza, a nie akt prawny, w postaci decyzji administracyjnej,
a właśnie na podstawie decyzji administracyjnej powinno być przyznawane stypendium, lub na
podstawie decyzji administracyjnej powinna następować odmowa przyznania
stypendium, a nie w postaci zarządzenia.
Pozbawienie strony prawa
odwołania od decyzji stanowi złamanie fundamentalnej zasady, na jakiej opiera
się postępowanie administracyjne, to jest zasady jego dwuinstancyjności (por.
wyroki WSA w Lublinie z dnia 28 września 2010 r. , III SA/Lu 227/10 oraz z dnia
1 września 2011r., II SA/Lu 579/11).
Regulacje przedmiotowej
uchwały prowadzą do wniosku, że celem prowadzonego na jej podstawie postępowania
jest wiążące ustalenie konsekwencji norm prawa materialnego w niej wyrażonego,
w odniesieniu do konkretnie oznaczonego adresata w sprawie indywidualnej, przez
organ administracji publicznej. A zatem wchodzi w zakres zarówno podmiotowy,
jak i przedmiotowy obowiązywania i stosowania kodeksu postępowania
administracyjnego. Stosownie do art. 1 pkt 1 k.p.a. przepisy tej ustawy stosuje
się do postępowania przed organami administracji publicznej w należących do
właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze
decyzji administracyjnych. W myśl zaś art. 104 § 1 i § 2 k.p.a. organ
administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba, że
przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty
w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Z
przytoczonych powyższej przepisów wynika, że właściwą formą zakończenia sprawy
administracyjnej jest decyzja administracyjna, stanowiąca władcze działanie
prawne organu administracji publicznej skierowane na wywołanie konkretnych,
indywidualnie oznaczonych skutków prawnych. Podejmując to rozstrzygnięcie organ
administracji dokonuje konkretyzacji prawa, które inaczej nie mogłoby stanowić
podstawy do korzystania przez jednostkę z należnych jej praw lub wykonywania
obowiązków. Decyzja administracyjna, jako akt konkretyzacji indywidualnych praw
lub obowiązków jednostki, winna być wydana, gdy istnieje już sprawa
administracyjna, czyli gdy prawo materialne pośrednio (a nie wprost) reguluje wspomniane
prawa i obowiązki (J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks
postępowania administracyjnego. Komentarz, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa
2009, s. 372-373).
Jak wskazuje praktyka,
burmistrz Przedborza decydując o przyznaniu stypendium, czyni do w formie
zarządzenia, a nie decyzji administracyjnej. Nie stosuje się burmistrz przy tym
do § 7 załącznika : „Burmistrz
Miasta Przedborza podaje listę stypendystów do publicznej wiadomości na stronie
internetowej i tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Przedborzu.” Ponieważ
nie podaje on do publicznej wiadomości na stronie internetowej listy
stypendystów, a w opublikowanym na BIP UM w Przedborzu Zarządzeniu nr 45 z dnia
23 czerwca 2017 roku, nazwiska i imiona uczniów, którym stypendia przyznano są
zanimizowane. Ogranicza to prawo do
informacji publicznej (patrz wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 sierpnia 2015 roku w
sprawie sygn. akt. II SA/Gd 373/15).
W związku z powyższym wnoszę
jak na wstępie.
Paweł Zięba
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.