czwartek, 3 listopada 2016

Hola hola Naczyński ! Nie tak szybko !

 Na stronie BIP Urzędu Miejskiego w Przedborzu, pojawiła się 24 października nowa zakładka "Rada Seniorów". W niej Zarządzenie Burmistrza o ogłoszeniu naboru kandydatów do Rady Seniorów Gminy Przedbórz. Jeszcze dobrze, nie zaczął, a już złamał sam Statut Rady Seniorów. 

Zgodnie bowiem z paragrafem 10 ust. 2 Zarządzenie to powinno się pojawić na "stronie internetowej miasta http://www.przedborz.pl" . Ale się nie pojawiło, co świadczy o złamaniu Statutu w tym zakresie. Z powodu braku informacji na ten temat, tam gdzie ona znaleźć się powinna, oraz nie podania jej na fanpage UM na FB, na którym ostatnio burmistrz się tak produkuje, strasząc mnie sądami, odnieść można wrażenie, że nabór kandydatów odbywa się na tzw. partyzanta. 

 Chociaż nie wiem czego się może burmistrz obawiać, skoro zapisy Statutu predysponują osoby, które mogą wywodzić się tylko z Klubu Seniora - który przecież formalnie nie istnieje, z jedynie słusznego Stowarzyszenia, oraz ludzi burmistrza, i ludzi wyznaczonych przez Radę Miejską, co jest też równoznaczne z wyznaczeniem ludzi Burmistrza,

Tyle tylko, że ja się z kilkoma zapisami Statutu Rady Seniorów Gminy Przedbórz, nie zgadzam. A za sobą mam wyroki prawomocne Sądów Administracyjnych i rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewodów, dotyczące zawartości statutów uchwalanych dla rad seniorów. 


I tak z grubsza, żeby nie zanudzać:




§ 4 Statutu Rady Seniorów, według którego „Rada jest organem opiniodawczym, doradczym i inicjatywnym dla władz miasta Przedborza", jest sprzeczny z prawem, z uwagi na powtórzenie i modyfikację art. 5c ust. 3 ustawy, zgodnie z którym gminna rada seniorów ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny. 

Również zapisy 

§ 5.” Rada działa w następujących obszarach: 1) wspierania aktywności osób starszych, 2) integracji międzypokoleniowej, 3) profilaktyki i promocji zdrowia seniorów, 4) przełamywania stereotypów na temat seniorów i starości oraz budowania pozytywnego wizerunku osób starszych” uznać należy za niezgodne z literą Ustawy, ponieważ art. 5 c ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w ust.5 mówi

 „Rada gminy, powołując gminną radę seniorów, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania, dążąc do wykorzystania potencjału działających organizacji osób starszych oraz podmiotów działających na rzecz osób starszych, a także zapewnienia sprawnego sposobu wyboru członków gminnej rady seniorów.” 

Przepis ten upoważnia radę gminy do podjęcia aktu powołania Rady Seniorów oraz do nadania jej statutu, określającego tryb wyboru członków Rady i zasady jej działania. Stwierdzić należy, że ustalając w § 5 Statutu Rady Seniorów cel, obszary działania oraz zadania Rady Seniorów, Rada Miejska wykroczyła poza delegację ustawową. 

Bowiem cel, obszary działania Rad Seniorów oraz ich zadania nie mieszczą się w pojęciu "trybu powoływania członków Rady oraz zasad jej działania". 

Zauważyć też należy, że że Rada Miejska w Przedborzu określając obszary działania Rady Seniorów oraz jej zadania sprowadziła zakres działania takiej Rady jedynie do podejmowania określonych akcji na rzecz osób starszych. Stoi to w sprzeczności z Ustawą, ponieważ art. 5c ust. 1 ustawy wynika, że zasadniczym celem powoływania powyższego organu gminy jest obywatelska aktywizacja osób starszych w społeczności lokalnej. 


Istotnie narusza prawo także przepis § 8 i 10 Statutu wprowadzając cenzus wieku (ukończony 60 rok życia) osób mogących być członkami rady seniorów. Zgodnie z art. 5c ust. 4 ustawy, gminna rada seniorów składa się z przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. 

 Wprowadzenie ograniczenia w postaci konieczności uzyskania przez kandydata na członka rady odpowiedniego wieku stoi zatem w sprzeczności z przepisem art. 5c ust. 4 ustawy – który takich ograniczeń wiekowych nie zawiera. Zgodnie z wolą ustawodawcy w skład rady seniorów mają wchodzić przedstawiciele – zarówno osób starszych, jak i organizacji działających na rzecz osób starszych – którzy nie muszą być osobami starszymi. 

Brak jest również Ustawowej regulacji dotyczącej tego, że tylko organizacje i podmioty w skład których wchodzi 30% osób starszych (seniorów) może zgłaszać kandydatów do Rady Seniorów, a takie kryterium w Statucie Rady Seniorów wprowadziła Rada Miejska w § 10. 1 , co również wychodzi poza ustawową delegację i należy przyjąć to kryterium za bezprawne. 

To samo dotyczy § 9 ust 1 i 2 , gdzie do Rady Seniorów delegują członków Rada Miejska i Burmistrz. zapis ustawowy zakładający udział przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących uniwersytety trzeciego wieku. 
 
Do tego typu podmiotów nie można z kolei zaliczyć przedstawicieli Rady Gminy i Wójta, którzy według statutu mają wchodzić w skład Rady Seniorów. Nawet gdyby ten fragment statutu zrozumieć, jako prawo wymienionych organów do desygnowania – spośród osób uprawnionych ustawowo – na członków Rady Seniorów, to i tak regulacje te – z uwagi na brak dookreślenia trybu wyboru takich członków – byłyby niekompletne, a tym samym niezgodne z prawem. 

Skoro Rada Seniorów ma być ciałem konsultacyjnym i doradczym wobec organów Gminy, to już z tej racji zastrzeżenie budziłoby desygnowanie do niej przedstawicieli tych organów. Z szerokiego zakresu zadań Gminy trudno też wyciągnąć wniosek, że jej organy są takimi podmiotami działającymi na rzecz osób starszych, o jakich mowa w art. 5c u.s.g. Kompetencje rady miejskiej i burmistrza są wyznaczone w Ustawie o samorządzie gminnym i nie mieści się w nich uprawnienie do wskazywania przedstawicieli do Rady Seniorów. przedstawiciele podmiotów nie przewidzianych Art. 5c ust. 4 u.s.g.nie przewiduje wprowadzenia do rady seniorów przedstawicieli Rady Miejskiej i Burmistrza. 

Akty prawa miejscowego nie mogą regulować materii należącej do przepisów wyższego rzędu i normowanej tymi przepisami. Tego rodzaju wady legislacyjne stanowią istotne naruszenie prawa. Wytknięte uchybienia rzutują na ważność całej uchwały, co sprawia, że należy wnieść o jej uchylenie w całości. 

W podsumowaniu stwierdzić należy , że uchwała została wydana z istotnym naruszeniem przepisów prawa w rozumieniu art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, które uzasadnia stwierdzenie jej nieważności. 


(Patrz orzecznictwo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w wyrokach z sygn. akt IV SA/Gl 893/14 , sygn. akt IV SA/Gl 14/15 , sygn., IV SA/Gl 979/14, sygn IV SA/Gl 973/15 , np rozstrzygnięcie nadzorcze NR NK-I.4131.173.2015.AZIE Wojewody Lubuskiego z dnia 30 listopada 2015 r)

W związku z powyższym zmuszony jestem cały ten bubel skierować do Wojewody, aby ponownie przyjrzały mu się służby prawne Wojewody Łódzkiego. 

Tak więc Hola hola Naczyński ! Nie tak szybko !




1 komentarz:

  1. Anonimowy11/03/2016

    Znów bubel ! Ale jaja! Wstyd ! Za burmistrza radę i radców prawnych! Ile im płacą ? Za takie buble!

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.