sobota, 5 marca 2016

Umowy zlecenia zawierane z pracownikami referatu spraw obywatelskich w naszej ocenie zawarto bezprawnie

 W roku 2015 Gmina Przedbórz zawierała umowy zlecenia z dwojgiem pracowników referatu spraw obywatelskich na wykonywanie spisów wyborców. W naszej ocenie łamie to nie tylko regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego, ale też Ustawę Kodeks pracy oraz Ustawę o pracownikach samorządowych. 


 W roku 2015 Gmina Przedbórz zawarła następujące umowy zlecenia z pracownikami Referatu Spraw Obywatelskich:

Umowa 17/2015 z 07.04.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polski
zarządzonymi na 10.05.2015
Wykonawca: Jerzy Małecki
Wartość umowy: 533,74 zł.

Umowa 18/2015 z 07.04.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polski
zarządzonymi na 10.05.2015
Wykonawca: Barbara Kałuzińska
Wartość umowy: 769,64 zł.

Umowa 32/2015 z 14.05.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do wyborów do II tury wyborów w dniu 24.05.2015
na Prezydenta Rzeczpospolitej Polski
Wykonawca: Jerzy Małecki
Wartość umowy: 266,86 zł.

Umowa 33/2015 z 14.05.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do wyborów do II tury wyborów w dniu 24.05.2015
na Prezydenta Rzeczpospolitej Polski
Wykonawca: Barbara Kałuzińska
Wartość umowy: 402,64 zł.

Umowa 49/2015 z 04.08.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do udziału w referendum ogólnokrajowym w dniu 06.09.2015
Wykonawca: Jerzy Małecki
Wartość umowy: 491,01 zł.

Umowa 50/2015 z 04.08.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do udziału w referendum ogólnokrajowym w dniu 06.09.2015
Wykonawca: Barbara Kałuzińska
Wartość umowy: 821,95 zł.

Umowa 65/2015 z 01.10.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do udziału w wyborach do Sejmu Rzeczpospolitej
i Senatu Rzeczpospolitej Polski w dniu 25.10.2015.
Wykonawca: Jerzy Małecki
Wartość umowy: 491,03 zł.

Umowa 66/2015 z 01.10.2015
Sporządzenie spisu wyborców
do udziału w wyborach do Sejmu Rzeczpospolitej
i Senatu Rzeczpospolitej Polski w dniu 25.10.2015.
Wykonawca: Barbara Kałuzińska
Wartość umowy: 812, 34 zł.

 Pani Kałuzińska i Pan Małecki są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Referacie Spraw Obywatelskich. Do ich czynności służbowych, do których obliguje ich  regulamin  organizacyjny UM w Przedborzu należy sporządzenie spisu wyborców:

"§ 20. 1. Do zakresu działania Referatu Spraw Obywatelskich należą w szczególności następujące zadania:
1) Wynikające z ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych ( Dz. U z 2006r. Nr 139, poz. 993 z późniejszymi zmianami):
e) prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców  oraz przygotowywanie spisu wyborców przed zarządzonymi wyborami lub referendum"

Skoro należy to do ich służbowych obowiązków, to dlaczego zawierano z nimi umowy zlecenia na wykonywanie tych czynności ?

 Za nieprawidłowość tą odpowiedzialność ponosi Burmistrz Przedborza. Zgodnie bowiem z art 8 ust 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ustawy mogą nakładać na Gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej , a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

Zadaniami zleconymi są zadania wynikające między innymi z przepisów Ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku Kodeks wyborczy  (np. art 18 par 11, art 26 par 10, art 156 par 1, art 181 ). Jednocześnie  w art 30  ust 1 ustawy o samorządzie gminnym wskazano , że burmistrz wykonuje między innymi zadania gminy określone przepisami prawa. Tym samym za nieprawidłową realizację ponosi burmistrz, który swoje zadania wykonuje przy pomocy urzędu miejskiego ( art 33 ust 1 Ustawy o samorządzie gminnym.

  Co zaś się tyczy w/w umów, to  czynności służbowe realizowane w miejscu wykonywania umowy o pracę oraz w przedmiocie określonym zakresem czynności pracownika, w tym związane z przygotowaniem spisów wyborców , których wykonanie wymaga potrzeby pozostania przez tego pracownika po godzinach pracy – zlecać należy  jako pracę w godzinach nadliczbowych, stosownie do art. 42 ust. 2 i ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. Za ewentualną pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje pracownikowi samorządowemu, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze. Stwierdzona nieprawidłowość narusza art. 42 ust. 2 i ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którymi jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach nadliczbowych. Dokonanie podwójnego wynagrodzenia za te same czynności, określone umową o pracę oraz umową zlecenia narusza art. 254 pkt 3 ustawy o finansach publicznych oraz narusza art. 80 ustawy Kodeks pracy.


Stosownie do art 21 Ustawy o pracownikach samorządowych ,jeśli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć na okres do 3 miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnie  jego kwalifikacjami, przy czym zgodnie z art. 36 ust 5 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych może zostać przyznany dodatek specjalny.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę, iż wyżej wymienione zadania są czynnościami urzędniczymi powierzenie ich wykonywania pracownikowi samorządowemu może mieć miejsce wyłącznie w ramach stosunku pracy.
 
Tak więc jako nieprawidłowe należy uznać powierzanie pracownikom samorządowym wykonywania czynności związanych z realizacją przez gminę zadań zleconych  ( w tym przypadku spisu wyborców )na podstawie umów cywilnoprawnych ( umów zleceń ) realizowanych w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy.

Należy wystąpić do pracowników o dobrowolny zwrot wynagrodzenia. W przypadku odmowy zwrotu, wynagrodzenie wyegzekwować od osób odpowiedzialnych za jego wypłatę na zasadach określonych w przepisach działu piątego ustawy Kodeks pracy. Należy również sprawdzić czy do podobnych nieprawidłowości nie dochodziło w latach wcześniejszych.




1 komentarz:

  1. Anonimowy3/06/2016

    to ten sam Małecki, co w Józefowie Starym chciał wycyganić od tamtejszej OSP nieruchomość na rzecz Gminy na której stoi strażnica , podsuwając uchwałę na walnym zebraniu stojącą w sprzeczności z umową jaką on też przyniósł ??

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.