Wniosek
o skorzystanie przez Wojewodę łódzkiego z uprawnienia nadzorczego na
podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.)
Niniejszym
zwracam się, na podstawie art. 241 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.) z wnioskiem o
skorzystanie przez Wojewodę Łódzkiego z uprawnień nadzorczych w postaci uchylenia wskazanego
punktu z załącznika nr 5 Statutu Gminy Przedbórz, przyjętego Uchwałą
Rady Miejskiej w Przedborzu Nr XXVIII/191/12 z dnia 19 października w sprawie
uchwalenia Statutu Gminy Przedbórz .
W załączniku Nr 5 do przedmiotowego Statutu, pt.
"Regulamin dostępu i korzystania
z dokumentów z prac organów gminy " bezprawnie przyjęto
w § 4 .1.4 co następuje:
"Protokoły z posiedzeń
podlegają udostępnieniu dopiero po ich formalnym przyjęciu zgodnie
z obowiązującymi przepisami
prawa." - chodzi tu o protokóły z sesji Rady Miejskiej w
Przedborzu, ze względu na nieprecyzyjne określenie, może dotyczyć również
protokółów z posiedzeń Komisji Rady Miejskiej w Przedborzu.
Statut gminy nie może
ingerować w wyżej zakreślone unormowania. Niedopuszczalne jest zatem
jakiekolwiek ograniczanie wynikających z nich obywatelskich uprawnień
związanych z dostępem do dokumentów urzędowych organów gminy. Zgodnie z orzecznictwem
Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z dnia 16 września 2002 r. (K 38/01, OTK-A
2002/5/59)), w statucie jednostki samorządowej mogą być określone wyłącznie
aspekty organizacyjno-techniczne związane z dostępem do dokumentów i
korzystaniem z nich. Przykładowo, statut może wprowadzać uregulowania
precyzujące „czas urzędowania, w którym dany dokument będzie udostępniany,
wskazujące jednostki organizacyjne odpowiedzialne za udostępnianie określonych
dokumentów, precyzujące zasady, w oparciu o które odbywać się będzie ich
kopiowanie itp.”
Fakt przyjęcia protokołu sesji
nie ma jednak znaczenia dla zakwalifikowania tego dokumentu jako informacji
publicznej, ponieważ niezależnie od tego, czy został przyjęty, czy nie, stanowi
informację publiczną. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zawiera on, jak wymaga
tego art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacje o
sprawach publicznych, w tym stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez
organy władzy publicznej i funkcjonariuszy publicznych, które podlegają
udostępnieniu zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4b tej ustawy.
Bezspornie protokół sesji rady
gminy już w momencie jego sporządzenia - bez względu na to, czy został przyjęty
przez radę, czy jeszcze nie - stanowi materiał dokumentujący to posiedzenie, i
jako taki podlega udostępnieniu.
Nie ma znaczenia fakt, że
dokument protokołu ma być poddany dalszej procedurze w postaci przyjęcia przez
radę. Za nieuzasadnione uznać należy przy tym kwestionowanie dopuszczalności
udostępniania nieprzyjętego protokołu przy jednoczesnym wskazaniu, że jest to
jedynie „projekt protokołu", który dla uzyskania cech dokumentu (tzw.
właściwego protokołu sesji) musi uzyskać akceptację rady w trybie wynikającym
ze statutu gminy. Trzeba mieć na uwadze powszechne rozumienie terminu
„dokument", przywołaną wyżej regulację konstytucyjną, warunki wskazane w
art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 1 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 4b ustawy o
dostępie do informacji publicznej oraz to, że statuty rad gmin ów dokument
powszechnie określają mianem „protokołu", a nie „projektu protokołu",
stanowiąc o przyjmowaniu „protokołu", a nie o przyjmowaniu
„projektu".
Dlatego pod pojęciem protokołu
należy rozumieć także sporządzony dokument oczekujący na przyjęcie przez radę.
Jednocześnie wymóg przyjęcia i możliwość wprowadzenia ewentualnych poprawek czy
zmian w protokole nie zmienia faktu, że mamy do czynienia z dokumentem, który
zawiera informacje o działalności organu władzy publicznej i podlega
udostępnieniu. Analogiczne stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny we
Wrocławiu w wyroku z 7 listopada 2008 r., sygn. akt III SA/Wr 418/08.
Jeżeli zatem nieprzyjęty
protokół sesji stanowi informację publiczną, oczywiste jest, że może być
udostępniony na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji
publicznej, czyli w trybie wnioskowym (art. 10 ust. 1), bądź w Biuletynie
Informacji Publicznej (art. 8 ust. 2 i 3).
Stosowanie § 4.1.4 z
załącznika nr 5 Statutu może prowadzić do naruszenia art. 13 ust. 1 ustawy,
zgodnie z którym udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje bez
zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia
wniosku. Przyjęcie protokołu następuje na posiedzeniu odbywanym już po
posiedzeniu, którego sprawozdanie dotyczy. Opierając się na notorii powszechnej
należy przyjąć, że odstępy między posiedzeniami są zwykle dłuższe niż 14 dni.
Ponadto należy zwrócić uwagę,
że Statut nie przewiduje trybu postępowania w sytuacji, gdy protokół nie
zostanie w ogóle przyjęty. W takim przypadku należy przyjąć, że według gminy,
dostęp do tego dokumentu zostaje trwale wyłączony.
Wobec powyższego stwierdzić
należy, że Rada Miejska w Przedborzu. ustalając w statucie, a więc w akcie
niższego rzędu, zasady udostępnienia dokumentów organów gminy nie była, żadnym
przepisem rangi ustawowej, upoważniona do wyłączenia zasady jawności działania
gminy i ograniczania dostępu do dokumentu jakim jest protokół sesji rady przed
jego przyjęciem. Wprowadzając w uchwale zmieniającej zapis uzależniający
udostępnienie protokołu sesji rady i protokółów z obrad komisji od ich
"formalnego przyjęcia", rada naruszyła w istotny sposób przepisy art.
61 Konstytucji, art. 11 b ust. 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 19
ustawy o dostępie do informacji publicznej. Tym samym pozbawiono obywateli
dostępu do informacji publicznej, jaką jest protokół sesji rady, na pewnym
etapie działania organów (przed przyjęciem). W rezultacie ograniczono tym samym
możliwości uczestniczenia obywateli w podejmowaniu decyzji w sprawach
publicznych i sprawowaniu kontroli nad tym procesem.
Rada przekroczyła również zakres umocowania
ustawowego. Zasady, o których mowa w art. 11 b ust. 3 usg., winne być bowiem
ograniczone w szczególności do wskazania w statucie miejsca i czasu, w których
można uzyskać żądane dokumenty. -( porównaj: Wojewódzki Sąd Administracyjny we
Wrocławiu w wyroku z 7 listopada 2008 r., sygn. akt III SA/Wr 418/08.) Podobnie
III SA/Wr 430/08 - Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 listopada 2008 roku, oraz
Wyrok nr sygn. akt III SA/Wr 18/11 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we
Wrocławiu z dnia 23 marca 2011r., jak również III SA/Gd 536/11 - Wyrok WSA w
Gdańsku z dnia 23 lutego 2012 roku.
W związku z powyższym wnoszę
jak na wstępie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.