Zwróciłem się jako radny do Regionalnej Izby Obrachunkowej w kwestii tego, od kiedy powinny obowiązywać nowe, wyższe stawki opłat za śmieci skoro uchwała weszła w życie dopiero w styczniu?
Temat opisany tutaj: Od kiedy będą obowiązywać nowe stawki opłat za odbiór śmieci?
Dziś otrzymałem w tej sprawie od RIO odpowiedź.
W interpretacji RIO, nowe stawki powinny obowiązywać najwcześniej od następnego miesiąca po wejściu w życie uchwały zmieniającej stawki opłat, czyli w naszym przypadku dopiero od lutego. Za miesiąc styczeń powinniśmy płacić starą stawkę.
Jak napisał prezes RIO w Łodzi, kwestię tą normuje Ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Przedstawiona w piśmie prezesa interpretacja przepisów w przedmiotowej sprawie w ocenie RIO "pozostaje w zgodzie z zasadami demokratycznego państwa prawa i zasadą niedziałania prawa wstecz".
Stanowisko to stoi w sprzeczności z informacjami udzielonymi radnym pytającym od kiedy będą obowiązywać nowe, wyższe stawki, skoro Uchwała w tej sprawie wejdzie w życie 14 dni od chwili ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego. Pracownica Urzędu Miejskiego odpowiedziała, że stawki będą obowiązywać już za styczeń. Podobna treść zawarta jest w Informacji burmistrza w sprawie zmiany stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
"zgodnie z Uchwałą Nr IIl/28/18 Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 27 grudnia 2018 r. (Dz. Urzęd. Woj. ódzkiego z 2019 r., poz. 287) oraz Uchwałą Nr III/29/ 18 Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 27 grudnia 2018 r. (Dz. Urzęd. Woj . Łódzkiego z 2019 r. poz. 288) od stycznia 2019 roku obowiązują nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi".
Jednak Uchwała weszła w życie pod koniec stycznia, tak więc zgodnie z interpretacją RIO nowe stawki opłat powinny obowiązywać nie od stycznia, a od lutego!
Stanowisko RIO nie jest niestety wiążące ale daje podstawę do złożenia do Burmistrza Przedborza interpelacji radnego z pytaniami i wnioskiem o rewizję stanowiska przez organ wykonawczy.
Źródłem prawa są natomiast orzeczenia sądów, takie jak to wydane przez WSA w Gliwicach:
Źródłem prawa są natomiast orzeczenia sądów, takie jak to wydane przez WSA w Gliwicach:
"Zatem mając na uwadze powyższe, a także zasadę zaufania od organów państwa oraz zasadę pewności co do prawa, zasadnym jest twierdzenie, że podmiot zobowiązany do uiszczenia opłaty winien dysponować wiedzą co do jej wysokości w okresie poprzedzającym powstanie w tym zakresie obowiązku. Ponadto, zdaniem Sądu, niedopuszczalne jest również proporcjonalne naliczenie opłaty według różnych stawek (uwzględniającej w części stare i nowe stawki). Wprowadzenie więc "nowej" stawki opłaty uchwałą, która weszła w życie w trakcie miesiąca, nie uzasadnia jej zastosowania do naliczenia opłaty za miesiąc, w którym akt prawa miejscowego uzyskał moc obowiązującą. "Nowa" stawka może być podstawą naliczenia opłaty dopiero za kolejny miesiąc, następujący po miesiącu wejścia w życie uchwały określającej wysokość tej opłaty. Odmienne stanowisko stanowiłoby złamanie zasady lex retro non agit. W państwie prawa niedopuszczalnym jest bowiem ustalenie wysokości opłaty w oparciu o normę, która nie obowiązywała w okresie, której opłata dotyczy."- I SA/Gl 1111/17 - Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 stycznia 2018 roku.
W mojej opinii daje to prawo osobom zobowiązanym do płacenia podatku śmieciowego do zapłacenia podatku za miesiąc styczeń po starych stawkach - jeśli ktoś nie zapłacił, a tym którzy uiścili , aby sobie różnicę odebrali przy kolejnej wpłacie.
Nie jest winą mieszkańców opieszałość burmistrza w zakresie przeprowadzenia przetargu na odbiór śmieci dopiero pod koniec roku, co automatycznie wiązało radę do podjęcia tak późno uchwały z nowymi wyższymi o 80% stawkami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.