poniedziałek, 15 maja 2017

Postępowanie nadzorcze w związku z odwołaniem radnej Olejnik z funkcji przewodniczącej KSO

Służby prawne Wojewody Łódzkiego wszczęły postępowanie nadzorcze, w związku odwołaniem radnej Olejnik z funkcji przewodniczącej Komisji Spraw Obywatelskich. 



Postępowanie to zostało rozpoczęte w związku z moim wnioskiem, o możliwych nieprawidłowościach proceduralnych, jakie mogły mieć miejsce, podczas podejmowania Uchwały przez Radę Miejską w Przedborzu, na mocy której odwołano radną Olejnik z pełnionej przez nią funkcji. 

W moim przekonaniu, błąd polegał na tym, że radni, wprowadzili w/w Uchwałę, bez przegłosowania zmiany porządku obrad Sesji Rady. 

http://www.gazetaprawna.pl/amp/959634,przeprowadzic-uchwale-przez-rade-niby-proste-ale-8230.html :





3 Zgodnie ze statutem gminy o sesji rady, jej miejscu, dniu i godzinie oraz proponowanym porządku obrad wraz z projektami uchwał przewodniczący rady powiadamia pisemnie radnych oraz burmistrza na co najmniej 3 dni przed terminem sesji. Przewodniczący nie dołączył do zawiadomienia kontrowersyjnego projektu zmiany uchwały. W porządku obrad nie było punktu dotyczącego procedowania nad tym projektem. Po rozpoczęciu posiedzenia projekt ten został rozdany radnym i bez zmiany porządku obrad – przegłosowany. Co może zrobić radny, który nie zgadza się z podjętą uchwałą?

Przysługuje mu skarga do sądu administracyjnego w trybie art. 101 ust. 1 u.s.g. Zgodnie z tym przepisem każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może – po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Radny ma interes prawny w zaskarżeniu uchwały, gdy narusza ona prawo. Zgodnie z art. 20 ust. 1 u.s.g. rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Sesja rady może zaś składać się z jednego lub kilku posiedzeń. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Podjęta uchwała w sposób istotny naruszyła ww. przepis. Zawiadomienie radnych o terminie obrad rady nastąpiło z pominięciem obowiązku doręczenia radnym porządku obrad wraz z projektami wszystkich uchwał. Jej projekt został doręczony radnym dopiero w dniu sesji rady. Regulacje dotyczące stanowienia prawa miejscowego wynikają nie tylko z u.s.g., ale również ze statutu. Ponieważ u.s.g. nie określa terminów, w jakich należy poinformować radnych i mieszkańców o sesji rady (jak też trybu powiadomienia), miarodajne w tym zakresie są wyłącznie przepisy statutu. Ten jest bowiem aktem prawa miejscowego stanowiącym o ustroju gminy, w tym m.in. organizacji wewnętrznej gminy i trybie pracy jej organów.

Przy podjęciu uchwały doszło nie tylko do naruszenia art. 20 ust. 1 u.s.g., ale również postanowień statutowych. Po pierwsze porządek obrad nie obejmował procedowania ww. uchwały. Po drugie zawiadomienie powinno zawierać wszystkie projekty uchwał, aby umożliwić radnym merytoryczne przygotowanie do dyskusji i zajęcie konkretnego stanowiska w sprawie. W konsekwencji projekt uchwały został arbitralnie, bez uprzedniego głosowania wprowadzony pod głosowanie i przyjęty, co oznacza naruszenie art. 20 ust. 1a u.s.g. Zgodnie z zapisami statutu radni wraz zawiadomieniem o sesji rady powinni otrzymać projekt ww. uchwały na co najmniej 3 dni przed terminem posiedzenia rady. Skoro zaś nie miało to miejsca (bo radni otrzymali projekt uchwały dopiero w dniu sesji), to niewątpliwie narusza procedurę podejmowania uchwał. Dlatego sąd powinien stwierdzić jej nieważność.

Wnioski powyższe znajdują potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 3 grudnia 2015 r. (sygn. akt VIII SA/Wa 175/15, LEX nr 1958036), wydanym w podobnym stanie faktycznym, w którym sąd orzekł, że stwierdzone naruszenie prawa należy uznać za istotne i jest wystarczające do unieważnienia uchwały.

Jak stwierdził natomiast WSA w Krakowie w wyroku z 18 października 2006 r. (sygn. akt III SA/Kr 861/06, Legalis nr 363769), zamieszczenie w zawiadomieniu o zwołaniu sesji rady gminy wraz z porządkiem obrad pełni nie tylko funkcję gwarancyjną, ale również kontrolną oraz stanowi przejaw realizacji zasady jawności działania organów administracji. Stąd tak ważne znaczenie ma prawidłowe przygotowanie obrad każdej sesji organu uchwałodawczego gminy. Głosowanie nad projektem uchwały mimo jej braku w porządku obrad danej sesji stanowi naruszenie procedury podejmowania uchwał przez organ stanowiący gminy.

WAŻNE
Warunkiem ważności czy też legalności uchwały jest nie tylko jej zgodność z upoważnieniem ustawowym, wyznaczającym granice przyjmowanej regulacji, ale również uchwalenie aktu w określonej przepisami procedurze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.